CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, September 25, 2008

PrAkTiKaL

Setiap student yg melanjutkan pelajaran di mana2 institut pengajian, wajib menjalani latihan industri ataupun praktikal. Tujuan utama latihan industry ini adalah utk mendedahkan pelajar dgn alam pekerjaan yg sebenar. Semasa menjalani latihan, pelajar wajib mengikuti latihan yg telah disediakan oleh pihak syarikat dan adalah menjadi tanggungjawab majikan utk menyediakan latihan utk para pelajar.

Pengalaman saya menjalani latihan praktikal di Telekom telah membuka satu ruang yg baru dlm hidup saya. Sebenarnya tempat praktikal saya kurang sesuai utk pelajar jurusan seperti saya kerana saya merupakan pelajar jurusan kejuruteraan computer. Tetapi sy tetap belajar kerana pd pendapat sy di mana kt ditempatkn pn, selagi kt mahu belajar, kt blh belajar. Apabila sebut tentang belajar, kt bkn hanya belajar hal2 yg berkaitan dgn jurusan kt sahaja, tetapi kt belajar kehidupan yg sebenar. Kita belajar cara berkomunikasi, handle problem, leadership, bisnes dan sebagainya. Ini kerana, utk menjadi seseorg yg berjaya, kt tidak boleh terlalu focus pada suatu bidang sehingga kt mengabaikan perkara lain dgn menganggap ianya tidak penting.

Walau bagaimanapun, terdapat segelintir pelajar yg menganggap tempat praktikal adalah tempat utk mereka mempraktikkan kemahiran mereka semata2. Maka apabila mereka menerima tugasan yg luar dr bidang, mereka tidak berminat utk menyelesaikan tugasan tersebut. Masalah ini adalah masalah yg serius kerana pelajar sebenarnya tidak benar2 memahami tujuan sbnr latihan industry. Mereka merasa terpaksa utk menjalani latihan industry kerana ia adalah wajib utk suma pelajar. Perasaan inilah yg sbnrnya mematahkan semangat pelajar utk meneruskan praktikal. Masalah ini sebenarnya blh diatasi sekiranya pihak institute pengajian member penjelasan yg tepat ttg tujuan latihan industry diadakan agar para pelajar faham akan kepentingannya dan bersemangat utk berpraktikal.

Sokongan dan kerjasama antara pihak institute pengajian dgn syarikat amat penting bg melicinkan proses praktikal. Tanpa kerjasama yg baik, kemungkinan besar akan mencetuskan masalah yg serius dikalangan pelajar. Institute pengajian seharusnya meletakkan kepercayaan kpd syarikat-syarikat yg telah menempatkan pelajar2 mereka. Jika berlakunya masalah yg tidak diingini di antara pelajar, pihak institute pengajian haruslah mengambil langkah yg bijak utk menyelesaikan masalah yg timbul. Siasatan perlulah dilakukan dgn adil. Bersefahaman harus dipupuk antara kedua2 pihak agar segala masalah yg timbul dpt diatasi.

Pelajar yg menjalani latihan praktikal sepatutnya harus bersedia dari segi mental, fizikal dan rohani. Tekanan yg diberikan oleh pihak syrkt sepatutnya tidak menjadi halangan jika mereka benar2 bersedia. Sikap menghormati majikan juga adalah penting kerana jika pelajar tidak mempunyai sikap hormat , mereka akan melakukan sesuatu dgn sesuka hati. Maka, wujudlah lg masalah yg sepatutnya tidak patut terjadi. Oleh itu saya amat berharap agar para pelajar yg menjalani latihan praktikal agar memantapkan diri sebelum menjalani latihan ini. Persediaan yg baik mampu membuahkan hasil yg baik. Sikap dan pemikiran yg positif mampu mempertingkatkan serta memajukan diri. Apa yang penting kemahuan dan kesungguhan kita dalam melakukan sesuatu kerja.

Sekarang saya sedang bekerja di sebuah syarikat yg menerima pelajar untuk menjalani praktikal. Dalam tempoh bulan pertama bekerja, sy dpt lihat dan menilai sikap pelajar2 yg menjalani praktikal di sini. Pada hari pertama bekerja, sy bersama beberapa org staf dan suma pelajar praktikal dikehendaki berkumpul utk menghadiri klas dgn En.Azizan (bos).

Apa yg sy dpt lihat, sepanjang tempoh klas diadakan, pelajar praktikal tidak menumpukan perhatian terhadap apa yg diajar. Mereka dgn selambernya bersembang2, bersms dan bercakap telefon di dlm klas. Mereka lgsg tidak menghormati bos yg sedang mengajar di depan. Sikap mereka ini bg pendapat sy tidak layak utk seorg yg bergelar pelajar. Sikap sambil lewa dan tidak menghormati seorg ketua jika dibawa sehingga mereka bergelar pekerja akan meninggalkan impak yg besar kepada diri mereka sendiri dan semestinya akan mewujudkan masalah ditempat kerja dgn majikan.

Sikap para pelajar tersebut yg datang dari politeknik dan kolej komuniti telah memakan dr sndr. Mereka naik berang apabila dimarahi oleh bos sy dan akhirnya timbul rasa tidak puas hati dan mereka mula memberontak.

Sewaktu lawatan pensyarah mereka ke syarikat, pelajar2 ini menceritakan yg mereka hanya belajar sdikit sj sepanjang 3bln menjalani praktikal. Selain itu juga, mereka turut menyatakan yg kadang2 mereka diajar benda yg tidak berkaitan dgn jurusan yg mereka ambil (komputer). Mereka mempertikai kenapa mereka perlu belajar bisnes dan sebagainya lg.

Pada pendapat sy, pelajar2 ini sbnrnya tidak memahami objektif sbnr praktikal itu sndr. Mereka menganggap tmpt praktikal sama seperti poli/kolej. Mrk berharap diajar sama spt mrk di poli/kolej. Sikap pensyarah mrk juga tidak profesional krn mrk trs menerima apa yg dicerita oleh pelajar2 mrk tanpa melakukan siasatan ke atas syarikat. Mrk hanya mendengar cerita dari sblh pihak shj. Adil kah mrk bersikap begini? Adakah dgn membela pelajar2 mrk dpt membantu pelajar itu sndr?

Sikap membela pelajar sbnrnya telah merosakkan pelajar itu sndr. Jika pelajar mrk berada di tmpt yg btl tidak mengapa. Tetapi masalahnya semuanya bermula dr sikap pelajar itu sndr. Jika pihak syrkt tidak menegur sikap mrk yg kurang serius dlm menjalani praktikal, masalah yg lbh serius akan berlaku. Mereka akan terbawa2 sikap ini nnt.

Apa yg mengecewakan ialah pihak poli dan kolej tersebut telah menukarkan tmpt praktikal pelajar2 mrk ke syarikat lain tanpa berbincang dahulu dgn pihak syarikat kami. Dari keputusan ini, dpt sy simpulkan bahawa masalah yg berlaku adalah disebabkan masalah pengurusan dan interaksi antara pihak poli/kolej/pelajar dgn syarikat. Sikap tidak bertanggungjawab ini jika dibiarkan akan merosakkan pelajar mrk sndr.

Oleh itu sy amat berharap agar pihak poli/kolej memberikan penerangan yg tepat ttg objektif praktikal kpd bakal2 pelajar mrk sblm menjalani praktikal bg mengelakkan masalah yg sama menimpa. Para pelajar pula harus memahami tujuan sebenar praktikal jika mahu menimba ilmu dan pengalaman bekerja. Jika mrk tidak yakin dgn syarikat yg dipohon utk menjalani praktikal, jgnlah menerima keran terpaksa. Dgn keikhlasan dan keyakinan, barulah kt dpt belajar.

Wednesday, September 24, 2008

>>class wif mr.anuar<<

23/9/08-boss jmpt mr.anuar utk bg talk kat kami suma. hari ni mr.anuar ajar rahsia kejayaan. rahsianya ialah dgn berpegang pd phrase ni "HOW WE DO ANYTHING, IS HOW WE DO EVERYTHING" yg bermaksud apabila kt melakukan sesuatu pekerjaan, kita mestilah mendalami keseluruhannya. bukan hanya setakat tahu sj. kt mesti mampu menyelesaikan suma masalah dan mengetahui suma hal yg berkaitan. begitu juga dalam hidup kt. kt mesti memilih jalan hidup kt. kerana jalan yg kt pilih sekarang adalah jalan yg akan menentukan apa dan siapa kt akan jd nnt. utk berjaya, kt hendaklah memilih jalan yg tidak dilalui oleh org lain (the road not taken). ini kerana jalan yg telah dilalui oleh ramai org adalah jalan yg biasa, iaitu jln yg tiada halangan dan cabaran. tetapi berbanding dgn jln yg tidak dilalui org, semestinya jalan tersbt byk halangan. hanya org yg memilih jln ini akan tahu bagaimana ssh payahnya utk berjaya yg akhirnya akan membawa kepada kejayaan yg penuh bermakna. selain itu, kita jg mesti bersedia utk belajar sepanjang hidup kt kerana belajar adalah proses sepanjang hayat. oleh itu, jgn segan utk belajar wlpn kt sdh berjaya dan mempunya byk ilmu..

Tuesday, September 23, 2008

sUrVeY Di SeKoLaH

skang ni terlalu byk kelemahan yg kt dapat lihat di sekolah2 tak kira sekolah menengah atau sekolah rendah. contoh terdekat kelemahan yg dpt kita lihat adalah pengurusan pihak sekolah terhadap pembangunan ICT. saya yakin, blh dikatakan hampir semua sekolah2 di malaysia mempunyai makmal komputer sendiri. suma peralatan yg disediakan adalah lengkap dan serba canggih. tetapi pada hakikatnya adakah semua kemudahan yg tersedia ini digunakan secara maksimum ataupun sekadar dijadikan hiasan di sekolah? adakah para pelajar benar2 didedahkan dgn ilmu ICT? adakah mereka mendapat hak mereka sabagai pelajar utk diajar mengenai ilmu ICT? pada pendapat sy, para pelajar kurang mendapat kemudahan yg sepatutnya disediakan utk mereka.

oleh itu, idea en.azizan utk membuat survey tentang kemahiran ICT di kalangan pelajar sekolah menengah dan rendah serta utk mengetahui tahap penggunaan ICT dlm pembelajaran di sekolah amat tepat skali. ini kerana tiada sebarang bukti yg ada dpt dinyatakan bahawa para pelajar mendapat pendedahan yg mencukupi ttg ICT dan dpt menggunakan kemudahan ICT yg telah tersedia. jd, teamxpert telah membuat permohonan ke Jabatan Pendidikan Negeri Perlis utk mendapatkan kebenaran utk membuat survey di sekolah2. kami dari teamxpert amat berharap agar usaha kami ini berjaya dan dpt membantu meningkatkan kemahiran ICT di sekolah. bersama2 kt memartabatkan ilmu ICT..

Thursday, September 18, 2008

bUkA pAsAnG pC sEnDiRi

nk pengsan aku hr ni..1st time pasang motherboard sndr..xpenahnya aku terpk akan blh bt benda ni one day..tp tu la..finally aku berjaya gak siapkan pc aku sndr..huhuhu...kembang gler..xtau nk ckp la..walaupn dok terkial2, janji siap dan menjadi..byk gler prob time nk psg suma2...masalah besar plak tu..mmg akak nk pitam..heeheh..nasib baik ada bebudak ni yg tolong..tq along..tq rizal..n x lupa tq kt en.shidi gak..lain kali blh tlg lg..huhuh..

Monday, September 15, 2008

aNoThEr cLaSs wIf bOsS

kelmarin ada klass lg..tajuk:"Mcm mn kt nk tgk peluang"..quite interesting..bkn suma org reti nk tgk peluang..even dr aku sndr pn xreti nk tgk peluang..tp skang kena berubah skit. kt mesti kena pandai nk tgk peluang. actly peluang sentiasa ada didpn kt..cuma kt xpandai nk tgk dan grab peluang yg ada..so, kt kena ada "creative thingking"..berfikir secara kreatif dan mesti pandai menilai maklumat. skang ni byk sgt maklumat yg tepat kt dapat. tp kt selalu terima sj maklumat tu bulat2 dan xpenah pn kt ingat nk siasat sama ada maklumat yg kt terima btl atau x..kesimpulannya:rebutlah suma peluang yg ada didpn kt dan cubalah kt nilai maklumat2 yg kt dpt supaya kt xsesat ditgh jln..

Friday, September 12, 2008

**blajar format**

kelmarin merupakan hari yg bermakna sbb dpt blajar format pc..huhhu..actly dh lama nk blajar, cuma xberkesempatan. berikut adalah cara2 nk format pc..klu ada salah, sila bgtau..

benda2 yg diperlukan:- cd windows
- cd x-installer (suma standard prog)
- cd office
- cd driver

how to format a pc?? - copy my document n desktop dlm D:
- format C: guna cd windows (blh bt partition gak time ni)
- slps format n install windows, install software2 lain guna cd office n cd
x- installer. pastu install driver.
- update antivirus and scan D:
- lastly br backup windows guna acronis (utk laptop/hardiskSATA) or guna
ghost (utk hardisk IDE).
- fin

>>> kelmarin kena format laptop customer, ingatkn dh ok, tp ada slack gak..lupa nk scan D:..hr ni dia antaq blk..so br tau b4 backup kt mesti scan D: dl...mm...dh blajar benda baru lg=)..kena mintak maaf kt pak cik tu. kesian plak kt dia..nasib baik dia senyum jek..klu x...so sad...

Wednesday, September 10, 2008

klas dgn boss

pd hr rabu bersamaan 10/09/08 pg, suma trainee ada klas ngan boss. pd hr ni, boss byk tekankan ttg pentingnya pd zaman skang ni utk seseorg tu ada ilmu..bkn satu ilmu sj, tp ttg suma ilmu selagi kt mampu. kt mesti memaximumkn penggunaan source yg sedia ada mcm blog, buku, youtube n so on. selain itu kt mesti bijak dr segi IQ n EQ. utk tingkatkn IQ maybe kt blh, tp xsuma org mampu nk control EQ (emosi). jika kt xpandai nk handle emosi kt, kt mmg ada masalah besar. dalam apa2hal pn, kt mesti bijak control emosi kt, jgn smp emosi yg control dr kt. nnt kt terpaksa berdepan dgn masalah yg lg besar. other than that, boss bgtau, utk jd kaya, kt mesti involve dlm business & investment..pttla boss kaya..sbb byk business n invest..huhuhu..apapn apa yg boss ckp mmg btoi..cuma kt sndr yg perlu positif..yg baik kt amik, yg buruk kt tolak tepi..so yg penting kt mesti yakin, optimis n positif..

Duit raya

hari Selasa (090908), 1st time setup streamyx kt umah customer. disebabkan boss suruh, so skang dh reti nk setup streamyx sndr..rupa2nya senang jek. ingtkn ssh..so kepada mmb2 yg disyangi, klu nk setup streamyx, bgtau aku..huhuh..arasso??so, on dat day, dptla upah rm20(boss bg) sbb p setup streamyx..huhuh..tq boss=)

Sunday, September 7, 2008

my best frenz 4eva on our graduation day!!

suma pic ni aku amik time konvo hr tu..mmg kelam-kabut gler..tp apapn yg penting skali dpt gak bergambar ngan bebdk2 ni..miss u all my frenz!!pic atas ni gmbr family aku, farah, omei n jihad..tersesat plak minah ni sorg2..huhuh..

saribah, saromei n sajihad...huhuhu...


wif siti saromei..


wif my miamor...bunga lg besaq dr org..huuhuh..

sory miamor!!

ala miamor..rilex arr. aku kn br menjinak2kn dr dlm bidang blog ni. dat's why cam hampess skit. tp next time aku try cari kaler yg cun skit. nway thanks coz jd 1st person msk blog aku..huhhu..

Thursday, September 4, 2008

my first time

hari ni 1st time bt blog..b4 ni mmg teringin pn nk bt, cuma xterbuat pn lg..huhhuuh..tp hr ni, finally dpt gak create blog..tu pn sbb boss soh bt..klu x, xtau la bila nk ada blog sndr..huhu..nothing much to say, apapn tq so much kt boss sbb soh bt blog..hopefully dpt bt blog yg cantik, tertarik n menarik..=)